Er kaffe sundt?

Kaffe og sundhed

Så er turen kommet til elefanten i rummet, for idag skal vi snakke lidt om kaffe og sundhed, et emne der er mange meninger om. For hvordan er det lige det er med de to størrelser, er kaffe sundt eller er det måske ligefrem skidt for sundheden at drikke kaffe? Og hvad ved vi egentlig om sundhed og indtag af kaffe når det kommer til stykket?

Nu er vi jo på Risteriet lidt tættere på kaffen en de fleste, i kraft af at vi både rister, sælger og server den; så det er jo et emne der på mange måder har en særlig interesse for os. Men det er også et emne det er lidt farligt at beskæftige sig med, for hvad hvis det viser sig at kaffe ikke er specielt sundt?

Emnet kaffe og sundhed er med jævne mellemrum oppe at vende i medierne, og det er ikke altid de mener det samme; nogle gange er kaffe sundt, så er det usundt og pludselig får man så at vide at det er sundt igen. Det svinger altså lidt, men hvad er status i øjeblikket?

Lad mig starte med at mane den værste frygt i jorden, kaffe er i udgangspunktet ikke usundt, faktisk er der meget der tyder på at der er en række gavnlige effekter forbundet med at drikke kaffe, så længe man holder sig til 3-4 kopper om dagen (så kommer du igennem 28 gram Los Pinheros på en lørdag formiddag, er der altså ingen grund til bekymring).

Er kaffe sundt? Hvad siger eksperterne?

Da jeg på ingen måder selv er ekspert på området, er min anledningen til at tage hul på dette store, men vigtige emne, at det medicinske tidsskrift the British Medical Journal, i november 2017 publicerede en forskningsartikel om kaffe og sundhed. Artiklen er baseret på en stor gennemgang af den nuværende forskning inden for kaffe og sundhed, og bygger derfor på over 200 eksisterende studier inden for området, så det er lidt en tung sag.

Men resultatet er heldigvis godt for os kaffeelskere; for artiklen siger, ligesom bla. Sundhed.dk, at så længe du holder dig til 3-4 kopper om dagen, har kaffe en række gavnlige effekter for helbredet. Herunder blandt andet lavere risiko for: hjertesygdomme, sklerose, type-2 diabetes leversygdomme, prostatakræft og Alzheimers. Der er dog desværre også enkelte undtagelser, hvor man som kaffedrikker skal være opmærksom.

Potentielle skadevirkninger ved kaffe

Undersøgelsen fandt dog også to områder hvor et stort kaffeforbrug ikke er gavnligt. For det første i forbindelse med graviditet, hvor et højt forbrug af kaffe kan fører til komplikationer (her er det nok bedre at sige det med blomster og måske kun give lille pose kaffe som barselsgave). Dels i forhold til kvinder med knogleskørhed, hvor koffein ser ud til at nedsætte mængden af kalk i knoglerne; så her skal man sikre sig en ekstra kalktilførsel, hvis man vil nyde sin kaffe med god samvittighed.

Kaffe og forhøjet kolesterol – bryggemetoden gør en forskel

En anden interessant ting, de færreste nok tænker over, er at bryggemetoden betyder en del for hvordan kaffen påvirker kroppen. Her er der godt nyt til dem der drikker filterkaffe, for i modsætning til andre bryggemetoder så filtrerer papiret her en række olier fra, særligt kan olien cafestol, gå ind og påvirke kolesteroltallet negativt – hvilket jo er vigtigt at vide hvis man har problemer med forhøjet kolesterol. Når vi her snakker om filterkaffe gælder det iøvrigt alle de bryggemetoder der anvender en form for kaffefilter, så som: kaffemaskine, aeropress, CleverCoffee, Hario V60 m.m.

IMG_1119

Gavnlige effekter af kaffe

Men lad os vende tilbage til de positive effekter ved kaffe. Det nye studie underbygger heldigvis den vejledning vi får fra den offentlige sundhedsportal sundhed.dk så lad os kaste et blik på hvad patienthåndbogen, fra sundhed.dk siger om kaffe:

Kaffe og dødelighed

Der er ikke fundet holdepunkt for at kaffe øger dødeligheden, tværtimod tyder nyerer undersøgelser på at kaffe nedsætter dødeligheden.

Kaffe og kræft

Et moderat forbrug på 3-4 kopper om dagen øger ikke risikoen for at få kræft, tværtimod ser det ud til at kaffe har beskyttende effekt i relation til visse kræftformer.

  • Der er dog enkelte undersøgelser der viser en øget risiko for blære- og lungekræft, men disse resultater stammer alene fra rygere.

Kaffe og hjertekarsygdomme (herunder kolesterol)

Nye studier tyder på at 3-4 kopper filterkaffe om dagen mindsker udvikling af blodprop eller blødning i hjernen med godt 10%.

  • Men som vi var inde på før er filterkaffen lidt speciel, fordi det fanger flere olier fra kaffen. Kigger vi på espresso og stempelkaffe, er der nogle undersøgelser der viser en stigning i kolesteroltallet

Kaffe og type-2 diabetes

Derudover peger undersøgelser på at kaffe har en forebyggende effekt i forbindelse med udviklingen af type-2 diabetes, hvor 3-4 kopper dagligt nedsætter risikoen for at udvikle en type-2 diabetes med 25%.

Så er kaffe sundt?

Den generelle holdning til kaffe her i begyndelsen af 2018, ser ud til at være at et kaffe forbrug på 3-4 kopper om dagen har en række positive effekter i forhold til sundhed. Dette er vi som kaffenørder naturligvis meget begejstrede for, men som nævnt før er kaffe og sundhed et område hvor vi har hørt skiftevis både godt og skidt, og det sidste ord er næppe sagt i denne sag, men som det ser ud lige nu, kan man roligt slappe af med en god kop kaffe.

-Thomas Cæsar Borum

Kilder:

Sundhed.dk
– Kaffe, sundhed og sygdom
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/kost/kaffe-sundhed-og-sygdom/

The British Medical Journal
-Coffee consumption and health: umbrella review of meta-analyses of multiple health outcomes
http://www.bmj.com/content/359/bmj.j5024

Andet læsning:
Videnskab.dk – fem kopper kaffe er sundt
https://videnskab.dk/krop-sundhed/kaempestudier-fem-kopper-kaffe-om-dagen-er-sundt

Leave a Reply